Saturday 13 October 2012

Partea a 2-a

   Zona de la Marea Nordului este chiar o frumusetze, cu tzårmurile ei zdrentzuite sau rupte din munte, sau scluptate de fiordurile adanci si reci . Uneori vezi plaje superbe si marea de o culoare ... de pt. o clipå visezi cå esti in Hawai :) , inså imediat ce atingi apa te trezesti din vis .
Photobucket
Mai ales cand vara soarele doar apune si dupå 2 min. incepe så råsarå , chiar te gandesti cå poate se mai incålzeste un pic apa, inså nu se intamplå så fie decat... cum este la Constantza in luna Aprilie :)

Photobucket O statuie a unui elan in Sandnessjøen , asta pt. cå de cate ori m-am intalnit cu un adevårat elan (elani) ... de fricå nici nu må miscam, dar så mai scot camera foto sau mobilul :-)) Dar carnea lor este delicioaså, dacå este preparatå de stiutori, nu incepåtori ;) si la fel si carnea de reni. Doar cå mancarea clasicå cu carne de ren, este usor de preparat. Eu una cu greu m-am obisnuit så o mananc cu gem de ... un tip de afine rosii :) asa cum este datina aici
Si pt. cå am ajuns la mancarea traditzionalå a Norv. pot incepe cu ceva specific la mesele de panå-n ora 13, asta fiind "caviar" cu ou
Caviarul de aici nu este cel clasic, ci o pastå din: icre afumate de cod, bucåtzi de cod, ulei de rapitzå,cartof,låmaie,sare si mai existå si in varianta 2 in 1, adicå cu maionezå :) O felie ca in imagine costå intre 6 si 8 € la Bistro- Cafenea...
 "Fiskesuppe"=supa cu peste este de Lofoten sau Bergen. Adicå zone din Norv. care o preparå un pic diferit, dar pt. mine nu conteazå decat faptul cå este delicioaså :) Dar si aici este un dar, acela cå prima datå cand am mancat, am crezut cå bucåtåreasa nu a avut timp destul, pt. cå legumele nu erau fierte asa cum ne-am obisnuit noi, cand am intrebat mi-a spus cå asa trebuie, pt. a nu distuce vitaminele din legume ;)
 Tot ceva traditzional- natzional este peste gratinat. Adicå macaroane fierte, peste fiert si past, totul amestecat si dat la cuptor. Mai simplu så cumpår o cutie la fel cu aceea din imagine, puså la cuptor timp de 45min. si gata de maså :) Un obicei sånåtos, adoptat si de noi,  este acela de a manca de 3 ori/såpt. peste gåtit sub orice formå.
 O datå cu venirea toamnei, mancarea natzionalå, favoritå este aceea de varzå dulce, cu carne de oaie proaspåt tåiatå= "fårikål". Se taie varza in bucåtzi mari, la fel si carnea de oaie, se pune alternativ renduri de varzå cu rand. de carne si boabe de piper + 3-4 cartofi. Se laså la fiert la foc mic timp de 2 ore .Eu prefer varza cålitå rom. + bucåtzile de carne de oaie :)
 Altå mancare traditzionalå este "kjøttboller i brun saus"= chiftele in sos maro" :D .Ceva gustos si nu simandicos :)
 La categoria dulciuri nr. 1 este "verdens beste kake"= cel mai bun chec din lume ;)
 
 
 
 
 

2 comments:

Anonymous said...

bine ca inca eram la iaurtul cu cereale, ca altfel baleam toata tastatura :D
arata f bine mancarile expuse de tine, mai ales ca ma innebunesc dupa peste! mi-ai dat o idee cu varza, poate creez si eu ceva de genul asta intr-un we.

Ella said...

Da, sunå bine :) Mie-mi place toamna så mananc multå varzå (doar sub formå de salatå sau cålitå cu carne)Este si perioada in care aici se gåseste proaspåtå si bio ;), nu din import.